امروز ۱۴۰۳/۲/۶

مرکز مشاوره و توانمند سازی موسسه آموزش عالی کاویان، با رویکردی نوین در خدمت جامعه دانشگاهی است.

  • صفحه اصلي
  • معرفي مرکز مشاوره
  • همکاران مرکز
  • کانون همياران سلامت
  • آزمون هاي رواني
  • کارگاه هاي آموزشي
  • نشريات و کتب
  • طرح پيشگيري از آسيب رواني
  • تازه ها و اخبار روانشناسي


تعیین وقت مشاوره

معرفی اختلالات روانی

نظرات و پیشنهادات

مرکز مشاوره و توانمندسازی از دیروز تا امروز

خود مراقبتی و دیگر مراقبتی
از دود دست دوم
دفتر مشاوره ،سلامت و توانمند سازی دانشجویان

سی و یکمین روز از ماه می (31May) مصادف با 10 خرداد ، روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده است . فراگیری دخانیات مشکلی جهانی است و توسعه بی سابقه تولیدات مواد دخانی و فروش فراوان ان در سراسر دنیا بیماری ،مرگ و میر زودرس و زیانهای اقتصادی را به همراه اورده است .
مطالعه ادامه مقاله


دانش آموزان، دانشجویان و سلامت روان در همه‌گیری کووید 19
دفتر مشاوره ،سلامت و توانمند سازی دانشجویان

یافته های تحقیقات نشان می دهند کودکان و نوجوانان، زمانی که در تعطیلات آخر هفته یا تابستان هستند کمتر فعالیت فیزیکی انجام داده، الگوی خوابشان آسیب دیده و کمتر از رژیم غذایی مناسب پیروی می کنند. این پدیده زمانی که که بچه ها در خانه محدود شوند و فعالیت خارج از منزل نداشته باشند تشدید می یابد. تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی-تفریحی و قرنطینه کردن خانگی به دلیل شیوع بیماری عفونی و مسری مانند کووید-19، و از طرفی به وجود آمدن محرک های استرس زا در منزل مانند ترس طولانی مدت از مبتلا شدن به کووید 19، افکار ناخوشایند، کمبود ارتباط با همکلاسیها، دوستان و معلمان، کمبود فضای مناسب در خانه و در مواردی مشکلات مالی و اقتصادی والدین می تواند اثرات ماندگار بر روی سلامت روان کودکان و نوجوانان داشته باشد (ونگ و همکاران، 2020). نکته قابل تامل اینکه بر اساس نتایج تحقیقی میانگین شاخص استرس . . .
مطالعه ادامه مقاله


فرزندپروری مقتدرانه
دفتر مشاوره ،سلامت و توانمند سازی دانشجویان

تعداد قابل توجهی از دانشجویان عزیز موسسه اموزش عالی کاویان متاهل و تعدادی از این عزیزان دارای فرزند می باشند .برخی از جلسات مشاوره و روانشناسی به ارتباط با فرزند و شیوه های فرزند پروری اختصاص دارد . لذا کوتاه ،جهت اشنایی شما عزیزان در خصوص شیوه های فرزند پروری متن زیر ، به اشتراک گذاشته می شود .
مطالعه ادامه مقاله


مرکز مشاوره در گذر زمان (از دیروز تا فردا)
یک شنبه 10 اسفند ساعت 10 تا 12


لینک ورود به جلسه


سوگ خاموش و حل بحران
دفتر مشاوره ،سلامت و توانمند سازی دانشجویان

بحران ،پیشامدی است که به صورت ناگهانی و گاهی افزاینده رخ می دهد و به وضعیتی خطرناک و ناپایدار برای هر فرد ،گروه یا جامعه می انجامد. شیوع و همه گیری جهانی ویروس جدید کرونا (کووید-19) به عنوان یک بیماری پاندمیک، یکی از بحرانی ترین شرایط را پیش روی نظام ارایه ی خدمات سلامت روان قرار داده است . بحران دارای سه ویژگی 1. غیر قابل پیش بینی بودن 2. یک وضعیت اضطراری و انی است 3.پویا بودن می باشد . این بحران ، اثرات روان¬شناختی گسترده مانند استرس، اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه ، فوبیای کرونا و سوگ، بر مردم گذاشته است .
مطالعه ادامه مقاله


اگر از کسی متنفری از قسمتی از خودت در او متنفری، چیزی که از ما نیست نمی‌تواند افکار ما را مغشوش کند.

هرمان هسه


ویلیام گلاسر

تهیه کننده: امیر عباس زاده رشته روانشناسی ورودی 1393

ویلیام گلاسر در سال 1925میلادی در شهر کلیولند ایالت اوهایو در کشور آمریکا متولد شد. تحصیلاتش را در همان شهر و در دبیرستان هایتس و سپس در موسسه تکنولوژی کیس و سرانجام در سال 1953میلادی در دانشکده پزشکی دانشگاه رزرو غربی به پایان رسانید.در نوزده سالگی موفق به اخذ مهندسی شیمی شد.در بیست و سه سالگی یک درجه ی روانشناسی بالینی گرفت و در بیست و هشت سالگی پزشک شد .دکتر گلاسر تا سال 1957 در لس انجلس به عنوان روان پزشک کار می کرد .روش او در درمان جوانان بزهکار توجه گسترده ای را به خود جلب کرده است .
تجارب و فعالیت های گلاسر در مدرسه ی دخترانه ی ونتورا بود که باعث شد تا گلاسر واقعیت درمانی را شکل دهد . واقعیت درمانی نوعی روان درمانی است که درآن سعی می شود با توجه به مفاهیم واقعیت مسئولیت و امور درست ونادرست در زندگی فرد به رفع مشکلات او کمک شود. نظرات افراد موثر در نظریه ی واقعیت درمانی دانشمندانی چون آبراهام مازلو دکتر هارینگتون و دکتر پل دوبوآ بود .دکتر پل دوبوآ مهمترین فردی بود که افکارش مقدمه ای بر پیدایش واقعیت درمانی شد. ویلیام گلاسر در سن 88 سالگی در کالفرنیای امریکا چشم از جهان فرو بست.

خلاصه ای از واقعیت درمانی

تئوری انتخاب خودش را در برابر جمعیت عظیم مردمی که در باور های مخرب و ناکارامد اسیر هستند مسئول می داند.بیمارانی که به بیماری خود ، خو گرفته و ان را پذیرفته اند و دربسیاری از اوقات اصلا نمی دانند که بیمارند .کار ساده ای نباید باشد که بتوان راهی پیشنهاد کرد که در عین سادگی قابل فهم بودن و مورد پذیرش همگان قرار گرفتن ، موثر نیز باشد .
واقعیت درمانی آن شیوه ی موثر و کارامد در مان روانشناسانه ای است که از دل تئوری انتخاب بیرون آمده است .به طور خلاصه در شرح و معرفی واقعیت درمانی می توان این چنین گفت که :
واقعیت درمانی حول محور در مان کار می کند نه مشکل . و برپایه ارزیابی شخصی خود مراجع استوار است نه شناخت و برداشت های درمان گر از باورهای مراجع و همچنین فرآیندی است که با پیشرفتش و در طی مراحل پیشرفت ، خودش ، خودش را کامل می کند و به نتیجه میرساند.
- اساس این شیوه جدید بر طرح پرسش هایی بنا شده که برای شخص آشکار می کند که چه می خواهد ؟
- برای رسیدن به انچه می خواهد چه کاری دارد انجام می دهد؟
- چه تغیراتی می تواند در رفتارش ایجاد کند تا به نتایج بهتری دست یابد ؟
و همچنین درک این اصل که چون فرد خودش رفتارهای زندگی اش را انتخاب می کند ، پس مسئول پیامد رفتارهایش هم خودش است .بنابراین می توان گفت ،واقعیت درمانی بر دو اصل بنیادی بنا نهاده شده است :
1. مسئولیت پذیری: بدین معنی که نه تنها هرکس خودش مسئول براوردن نیازهای خودش است بلکه بایستی به گونه ای برای برآوردن نیازهایش رفتار کندکه به نیازهای دیگران تجاوز نکرده و نیازهایش را به هزینه دیگران براورده نکند
2. پذیرش واقعیت: به این معنی که هرکسی خودش مسئول پیامد ها و نتایج طبیعی و رفتار های خودش است.
افراد به دلیل مسئولیت گریزی بیمار می شوند .لذا در واقعیت درمانی تشخیص بیماری وجود ندارد بلکه فقط توصیف رفتارها و اثرات آنهاست ، به عبارت دیگر واقعیت درمانی به دنبال معالجه نیست، بلکه درمانگر در واقع معلم و مربی است که تئوری انتخاب را آموزش می دهد که چرا و چگونه رفتار می کنیم و چگونه می توانیم با انتخاب رفتارهای موثر تری بهتر به خاسته های خود دست پیدا کنیم و همچنین اینکه هیچگاه انسان قربانی وقایع و اتفاقات گذشته خود نیست . اگرچه گذشته تاثیر عمیق و شگرفی در رسیدن به وضعیت اکنون ما گذاشته ولی بدون هیچ شکی رفتار های کنونی ماست که وضعیت فردی کنونی و زندگی آینده ما را خواهد ساخت .
این اموزش ها در واقعیت درمانی بر اساس دو مولفه است که هرکدام مکمل دیگریست و در جلسات این دو به موازات هم پیش می روند.
1. ایجاد رابطه ای که فرد احساس امنیت و اعتماد نماید.
2. آموزش با فرآیند پرسشگری.
در واقعیت درمانی برای ایجاد رابطه از تکنیک های : توجه و گوش دادن – عدم قضاوت – انجام واکنش های غیر مترقبه – خودافشایی – انسان بودن – کاربرد تمثیل و استعاره ها – کاربرد لحن و کلام مورد استفاده مراجع – خلاصه سازی و تمرکز – سکوت به جا – رعایت اصول اخلاقی حرفه ای – عدم پذیرش عذر و بهانه و خود داری از تسلیم شدن ، استفاده مینماییم ، و برای آموزش از طریق فرآیند پرسشگری 6 سوال به ترتیب و به کرات از مراجع پرسیده می شود .
1- اکنون در زندگیت چه می خواهی؟
2- برای رسیدن به آن هم اکنون چه کاری انجام می دهی؟
3- آیا موثر بوده یا نه ؟
4- اگرنه ، فکر میکنی چه کار دیگری می توانی انجام بدهی؟
5- برنامه ات برای رفتار جدید چیست و از کی شروع می کنی؟
6- چقدر خودت را متعهد می دانی که این کار را انجام بدهی؟
واقعیت درمانی برای اجرای کامل و موثر مولفه های فوق فرآیندی 9 مرحله ای را لازم می داند که به شرح ذیل می باشد:
 محیط سازی و ایجاد رابطه
 بررسی خواسته ها
 بررسی رفتار های کنونی مراجع
 ارزیابی رفتارهای کنونی برای برآوردن اهداف
 طراحی و برنامه ریزی رفتار های موثرتر
 تعهد سپاری به رفتار های جدید
 عدم پذیرفتن بهانه
 عدم تنبیه
 عدم تسلیم شدن
در واقعیت درمانی طول مدت درمان بستگی به این دارد که درمانگر قادر است با چه سرعتی یک رابطه خوب براساس تئوری انتخاب با مراجع بنا کند . واقعیت در مانی برای حل هر مشکلی که از روابطی ناسالم برخاسته کاربرد دارد لذا در درمان های فردی ، خانوادگی ، گروهی و زوج درمانی قابل استفاده است و بر خلاف دیگر رویکرد های درمان روانی قابل درک است و با تمام شدن جلسه درمان نه تنها پایان نیافته بلکه تازه شروع به کار میکند،و طنین آگاهی بیدار شده فرد نسبت به اعمال و رفتار خودش می تواند تا آخر عمر جریان داشته باشد.
منابع
1. گلاسر، ویلیام. واقعیت درمانی. مترجم: دکتر علی صاحبی. انتشارات سایه سخن
2. گلاسر، ویلیام. تئوری انتخاب درآمدی بر روانشناسی امید. مترجم: دکتر علی صاحبی. انتشارات سایه سخن


برگزاری همایش آشنایی با HIV

جلسه آموزشی پیشگیری از ایدز با اولویت پیشگیری از انتقال HIV پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر با حضور دانشجویان و اساتید و با سخنرانی دکتر حسین پور همراه با دلنوشته و . . . در تاریخ 29 آذرماه برگزار گردید.در پایان جلسه از دانشجویانی که دلنوشته، عکس، داستان و یا نقاشی داشتند تقدیر به عمل آمد.


برگزاری همایش کار آفرینی فرصت شغلی و کار در زمینه مهد کودک و کودکان پیش دبستانی

جلسه همایش کار آفرینی با همکاری گروه مشاوره دانشگاه در روز چهار شنبه جهت اشتغالزایی و آشنایی دانشجویان با مشاغلی همچون مهد کودک و فعالیت های پیش دبستانی که در این همایش سرکار خانم قهرمانلو مدیریت مهد کودک ارم (کارشناس ارشد روانشناسی) و نیز خانم دکتر حاجی اربابی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه نیز ایراد سخنرانی داشتند


اچ آی وی برای دیگران نیست. با تشخیص زودتر درمان آن را کنترل کنیم

سخنرانی و پرسش و پاسخ
سخنران دکتر علی حسین پور
مسئول پیشگیری از ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
29 آذرماه 1395 ساعت 12 الی 14 در محل سالن اجتماعات موسسه


فرصت های شغلی و کار در زمینه کودکان پیش دبستانی

دفتر مشاوره با همکاری گروه روانشناسی موسسه آموزش عالی کاویان برگزار می کند.
با دعوت از خانم فرانک قهرمانلو
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی - مدیر و موسس مهدکودک ارم
چهارشنبه هفدهم آذر ماه 1395 ساعت 9:30 الی 10:15 در محل سالن اجتماعات موسسه


اخبار مرکز مشاوره

در جلسه کانون "همیاران سلامت روان " که مورخ 12/7/95 دوشنبه برگزار شد اساسنامه کانون همیاران سلامت روان برای دانشجویان عضو قرائت شد. در این جلسه
- اهداف کانون
- وظایف همیاران سلامت
- ویژگی یک همیار سلامت مناسب
- ارکان کانون
- تعریف و شرح وظایف شورای مرکزی کانون دبیر و هیات نظارت
مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در این جلسه دبیر و اعضای اصلی و علی البدل کانون همیاران سلامت انتخاب شد که به مدت یک سال به این سمت باقی می مانند.


اخبار مرکز مشاوره

دفتر مشاروه ی موسسه آموزش عالی کاویان به مناسبت هفته سلامت روان جلسه ی سخنرانی و پرسش و پاسخی تحت عنوان " به دنبال نیمه گمشده" مباحثی پیرامون آشنایی های پیش از ازدواج مورخ 1/8/95 در سالن اجتماعات موسسه برگزار گردید در این جلسه خانم دکتر فاطمه حاجی اربابی عضو هیات علمی و مدیر گروه روانشناسی ایراد سخنرانی داشته اند محورهای سخنرانی ایشان عبارت بوده از:
- سلامت روان
- لزوم ارتباط و تعریف آن
- تعریف دولتی و ویژگی یک دوست ناب
- تعریف عشق
- عشق و فیزیولوژی
- عشق و روانشناسی تکاملی
- تهیه لیست تفاهم ( شباهت ها - مکمل های انتخاب)
- خود شکوفایی و انتخاب
- قطعه ی گمشده ی مثل استانی ( داستان کوتاه)
- پرسش و پاسخ

مرکز مشاوره و توانمندسازی
از دیروز تا امروز

اخبار کارگاه های آموزشی

انتشارات

گالری تصاویر

آدرس مرکز مشاوره: مشهد، بلوار الهيه، الهيه 40، ساختمان مركزي موسسه آموزش عالي كاويان، طبقه همكف    تلفن تماس: 35240481-84    آدرس پست الکترونیکی: moshaver@kavian.ac.ir
کلیه حقوق وب سایت متعلق به موسسه آموزش عالی کاویان است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پیاده سازی: مرکز فناوری اطلاعات موسسه آموزش عالی کاویان